Technologie en zorg
Rol van het practoraat
Practoraat en lectoraat
Verschillen en overeenkomsten in onderzoeksaanpak
Zowel practoraten als lectoraten richten zich op praktijkgericht onderzoek dat relevant is voor het onderwijs en het werkveld. Er zijn echter belangrijke verschillen in hun aanpak:
- Omvang en middelen: Lectoraten zijn doorgaans groter dan practoraten en beschikken over meer middelen.
- Focus: Practoraten richten zich primair op het mbo en werken aan concrete vraagstukken die direct vanuit de onderwijspraktijk komen. Lectoraten zijn gevestigd in het hbo en hebben vaak een bredere focus, met toegang tot een bredere kennisbasis in hun vakgebied.
- Ervaring en expertise: Lectoren hebben over het algemeen meer ervaring en expertise in onderzoek dan practoren.
- Rol in de kennisinfrastructuur: Lectoren hebben betere toegang tot landelijke onderzoeksfinanciering en netwerken. Practoren werken meer bottom-up en zijn sterker gericht op de lokale context van hun mbo-instelling.
- Type kennis: Practoraten richten zich vooral op kennis die direct toepasbaar is in de onderwijspraktijk. Lectoraten kunnen ook meer theoretische kennis genereren.
- Kennisverspreiding: De verspreiding van kennis is een uitdaging voor zowel practoraten als lectoraten. Bestuurlijke steun is cruciaal om de resultaten van onderzoek te delen en te implementeren.
Overeenkomsten:
- Beide typen richten zich op evidence-informed werken, waarbij onderzoeksgegevens worden gebruikt om het onderwijs te verbeteren.
- Zowel practoren als lectoren werken samen met docenten en studenten in hun onderzoek.
- Docentprofessionalisering is een belangrijk doel voor beide.
- Beide typen dragen bij aan onderwijsverbetering en innovatie.
Samenwerking:
Practoraten en lectoraten kunnen elkaar versterken door samen te werken. Lectoraten kunnen mbo-instellingen helpen om onderzoeksvragen te formuleren en te beantwoorden. Practoraten kunnen praktijkervaringen inbrengen en helpen bij het implementeren van onderzoeksresultaten in het mbo.
Conclusie:
Practoraten en lectoraten hebben een complementaire rol in de Nederlandse kennisinfrastructuur voor beroepsonderwijs. Door hun krachten te bundelen, kunnen ze bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit en relevantie van het mbo en hbo onderwijs.
(bron: Onderzoek in het MBO: Een exploratieve verkenning van de ontwikkeling van practoraten in het MBO door Marc van der Meer, Henk Ritzen, Jorick Scheerens en Ronald Stevens