Technologie en zorg
Responsief onderwijs
De rol van practoraten
Practoraten kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren aan het vergroten van de responsiviteit van MBO-onderwijs. Bron benadrukt de cruciale functie van practoraten binnen een kennisknooppunt. Door een practoraat op te richten, kan een MBO-instelling, in samenwerking met bedrijven en op basis van haar eigen onderzoeksagenda, onderzoeken welke vragen er leven in de regio en hoe die beantwoord kunnen worden.
Practoraten fungeren als een brug tussen de onderzoekswereld en de beroepspraktijk, waardoor kennisdeling tussen onderwijs en het werkveld gestimuleerd wordt. Dit draagt bij aan kwaliteitsverbetering en vernieuwing van het onderwijs, wat essentieel is voor een responsieve onderwijsinstelling.
Binnen een practoraat werken docenten, studenten en professionals uit het bedrijfsleven samen aan innovatieve en technologisch geavanceerde projecten. Door studenten en docenten te betrekken bij het formuleren van de onderzoeksvragen, wordt de relevantie van het onderzoek gewaarborgd. Op deze manier ervaren onderwijsteams direct de voordelen van het onderzoek en ontstaan er verbindingen tussen bedrijven en MBO-opleidingen.
De samenwerking in practoraten draagt bij aan de responsiviteit van het MBO-onderwijs op de volgende manieren:
- Snellere reactie op veranderingen: Door de directe samenwerking met het bedrijfsleven zijn MBO-instellingen beter op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends in de arbeidsmarkt. Dit stelt hen in staat om sneller te anticiperen op veranderingen en hun onderwijsaanbod aan te passen aan de actuele vraag.
- Relevanter onderwijsaanbod: De kennis en ervaring die professionals uit het bedrijfsleven inbrengen, zorgen ervoor dat het onderwijsaanbod beter aansluit op de eisen en verwachtingen van de arbeidsmarkt. Studenten zijn hierdoor beter voorbereid op hun toekomstige beroep.
- Innovatie en kennisdeling: Practoraten stimuleren innovatie en kennisdeling tussen onderwijs en bedrijfsleven. Dit leidt tot de ontwikkeling van nieuwe kennis en vaardigheden die relevant zijn voor zowel studenten als professionals.
- Versterking van de band met de regio: Practoraten dragen bij aan de versterking van de band tussen MBO-instellingen en de regionale arbeidsmarkt. Dit vergroot de betrokkenheid van bedrijven bij het onderwijs en creƫert kansen voor samenwerking op verschillende gebieden.
Bron: De derde leerweg in het mbo: Responsiviteit voor bedrijven en studenten; H. Ritzen, ResearchGate, 2020
De rol van practoraten bij hybride leeromgevingen
- Kennisbrug tussen onderwijs en werkveld: Practoraten fungeren als een brug tussen de kennis en expertise van het MBO en de praktijk van het werkveld. Ze kunnen docenten en studenten betrekken bij het identificeren van relevante onderzoeksvragen die voortkomen uit de beroepspraktijk. Deze kennisuitwisseling kan waardevolle input leveren voor het ontwerp van hybride leeromgevingen.
- Ontwikkelen van innovatieve praktijken: Practoraten richten zich op het ontwikkelen en delen van innovatieve, creatieve en technologisch vernieuwende praktijken in samenwerking met het beroepenveld, docenten en studenten. Deze focus op innovatie kan leiden tot nieuwe inzichten en benaderingen die bruikbaar zijn voor het ontwerp van hybride leeromgevingen.
- Bevorderen van samenwerking: Practoraten stimuleren samenwerking tussen MBO-instellingen en het bedrijfsleven. Ze kunnen een platform bieden voor co-creatie en co-makership, waarbij beide partijen samenwerken aan het ontwerp en de implementatie van hybride leeromgevingen.
- Versterken van de regionale inbedding: Practoraten spelen een rol in het verbinden van MBO-instellingen met de regionale economie en het stimuleren van kennisontwikkeling in de regio. Deze regionale focus kan leiden tot de ontwikkeling van hybride leeromgevingen die specifiek zijn afgestemd op de behoeften en kansen van de regio.
Bron: Artikel in Pedagogischestudien.nl