Algemene verschillen niveau 3 en 4

Specifieke Kerntaken en Werkprocessen: ICT Support Technician vs. ICT System Engineer

De bronnen, met name "ICT support technician.pdf" en "ICT system engineer.pdf", bieden gedetailleerde informatie over de kerntaken en werkprocessen die ICT support technicians en ICT system engineers onderscheiden. Hieronder volgt een vergelijking:

ICT Support Technician (MBO niveau 3):

ICT System Engineer (MBO niveau 4):

Belangrijkste verschillen:

Overeenkomsten:

Verschillen tussen ICT Systemengineer en ICT Support Technician in B1-K3-W1

B1-K3-W1

"Adviseert over en configureert applicaties", is een belangrijk onderdeel binnen het kwalificatiedossier voor zowel ICT support technicians als ICT system engineers.

ICT Support Technician:

ICT Systemengineer:

Samengevat:

Skillset ICT system engineer (niv. 4)

Benodigde Skills voor B1-K3-W1: ICT System Engineer

Om succesvol aan de slag te kunnen gaan met onderdeel B1-K3-W1, "Adviseert over en configureert applicaties", binnen de kwalificatie ICT System Engineer, dient een student over een aantal essentiële skills te beschikken. Deze skills worden in de bronnen beschreven en omvatten:

1. Technische Kennis en Vaardigheden:

2. Adviesvaardigheden:

3. Algemene Vaardigheden:

Aanvullende Informatie:

De bronnen benadrukken dat een ICT System Engineer, in tegenstelling tot een ICT Support Technician, ook een adviserende rol heeft met betrekking tot de aanschaf van nieuwe software/applicaties. Dit vereist een bredere kennis van de markt en de beschikbare oplossingen.

Lesprogramma ICT System Engineer

Hier is een opzet voor een 8-weeks lesprogramma voor B1-K3-W1, gericht op het ontwikkelen van de benodigde kennis, vaardigheden en gedragingen voor "Adviseert over en configureert applicaties." Dit programma houdt rekening met de ontwerpprincipes, zoals de integratie van soft skills, flexibiliteit, en tijds- en plaatsonafhankelijke leermogelijkheden.


Week 1: Introductie en Basiskennis Applicatiebeheer


Week 2: Klantgerichte Adviesvaardigheden en Analyseren van Klantbehoeften


Week 3: Applicatieconfiguratie en Oplossingsgericht Werken


Week 4: Documentatie en Communicatievaardigheden


Week 5: Testen en Verifiëren van Applicaties


Week 6: Klantgerichte Communicatie en Presentatievaardigheden


Week 7: Verdieping en Specialisatie


Week 8: Eindpresentatie en Evaluatie


Toetsing en Evaluatie

Opmerkingen

Dit programma biedt een evenwichtige opbouw van theorie en praktijk, met aandacht voor de combinatie van technische vaardigheden en soft skills. Het biedt ruimte voor versnelling, verdieping en toepassing van wat geleerd is in een praktische en flexibele context.

Lesinvulling week 1

In de eerste week ligt de nadruk op het opbouwen van basiskennis over applicatiebeheer en het ontwikkelen van soft skills zoals plannen en organiseren en communicatie. Met deze doelen in gedachten stel ik de volgende opdrachten voor die passen bij de 8 lesuren en 1,5 uur thuiswerk.


Week 1: Opdrachten en Activiteiten

Lesuur 1-2: Introductie in Applicatiebeheer

  1. Mini-college over Applicatiebeheer (45 minuten)

    • Inhoud: De docent geeft een overzicht van applicatiebeheer, inclusief de rol van on-premise, SaaS, en PaaS omgevingen. Basiselementen van configuratie en onderhoud worden besproken.
    • Doel: Studenten krijgen inzicht in wat applicatiebeheer inhoudt en waarom dit belangrijk is.
  2. Klassikale Discussie (45 minuten)

    • Inhoud: Studenten bespreken de verschillen tussen on-premise en cloudgebaseerde applicaties en delen hun voorkennis en vragen.
    • Doel: Actief luisteren, mondeling communiceren, en voorkennis activeren.

Lesuur 3-4: Basisconfiguratie-opdracht en Werkplekopzet

  1. Praktijkopdracht: Basisconfiguratie (45 minuten)

    • Opdracht: Studenten configureren een eenvoudige softwaretoepassing (bijvoorbeeld een tekstverwerker of een e-mailprogramma) op een lokaal systeem. De configuratie-instructies worden door de docent verstrekt.
    • Doel: Basisvaardigheden ontwikkelen in applicatiebeheer en werken volgens instructies.
  2. Reflectie en Plannen (45 minuten)

    • Opdracht: Studenten maken een plan van aanpak voor de week, inclusief leerdoelen en tijdsplanning.
    • Doel: Plannen en organiseren oefenen, zich voorbereiden op komende lessen en opdrachten.

Lesuur 5-6: Introductie in Standaardprocedures en Documenteren

  1. Oefening: Instructie lezen en toepassen (45 minuten)

    • Opdracht: Studenten lezen een eenvoudige handleiding voor het instellen van een applicatie en volgen de stappen.
    • Doel: Leren werken met vakgerichte instructies en procedures, en nauwkeurig werken.
  2. Documentatie-opdracht (45 minuten)

    • Opdracht: Studenten schrijven een korte documentatie van hun configuratieproces, waarin ze elke stap omschrijven alsof het voor een eindgebruiker is.
    • Doel: Schriftelijke communicatievaardigheden ontwikkelen en oefenen met documentatie.

Lesuur 7-8: Kennis en Begripstoets en Rollenspel

  1. Quiz: Basiskennis Applicatiebeheer (45 minuten)

    • Inhoud: Een korte quiz over de behandelde stof (verschillende applicatieomgevingen, basisconfiguraties, en standaardprocedures).
    • Doel: Studenten testen hun basiskennis en identificeren aandachtspunten voor verdere studie.
  2. Rollenspel: Communicatie en Klantgerichte Inleiding (45 minuten)

    • Opdracht: In tweetallen oefenen studenten het uitleggen van de basisconfiguratie aan een "klant" zonder technische achtergrond.
    • Doel: Verbaal communiceren en het omzetten van technische informatie naar begrijpelijke taal voor de gebruiker.

Thuisopdracht (1,5 uur)

  1. Korte Reflectie en Planning voor Week 2

    • Opdracht: Studenten schrijven een reflectie over hun ervaring in week 1 en noteren de vaardigheden en kennis die ze verder willen ontwikkelen. Ze bereiden ook vragen voor over de onderwerpen waar ze meer over willen leren.
    • Doel: Zelfreflectie stimuleren en voorbereiden op het vervolg.
  2. Extra Oefening: Verkenning van Cloudtoepassingen

    • Opdracht: Studenten zoeken online naar drie voorbeelden van SaaS-applicaties die ze interessant vinden en noteren wat ze denken dat de voordelen en uitdagingen zijn voor bedrijven die deze applicaties gebruiken.
    • Doel: Zelfstandig kennis verdiepen en inzicht krijgen in toepassingen van cloudgebaseerde oplossingen.

Tijdsindeling voor Week 1

Lesactiviteit Lesuren Doel
Introductie in Applicatiebeheer 1-2 Basiskennis en mondelinge communicatie
Praktijkopdracht en planning 3-4 Basisconfiguratie en plannen
Instructie en documentatie 5-6 Documentatie en werken met procedures
Quiz en rollenspel 7-8 Basiskennis toetsen en communicatie oefenen
Thuisopdracht (1,5 uur) - Reflectie en verdieping

Deze opdrachten bieden een balans tussen theorie en praktijk, met een focus op zowel technische basiskennis als soft skills zoals communicatie, plannen en documenteren. Dit vormt een goede basis voor verdere weken.

Lesinvulling week 2

In week 2 ligt de focus op het analyseren van klantbehoeften en het ontwikkelen van klantgerichte adviesvaardigheden. Studenten leren hoe ze eisen en wensen van klanten kunnen vertalen naar praktische adviezen voor applicatieconfiguratie. Soft skills zoals empathisch vermogen, klantgerichtheid en analytisch vermogen staan centraal.


Week 2: Opdrachten en Activiteiten

Lesuur 1-2: Introductie in Klantbehoefteanalyse en Klantgericht Advies

  1. Mini-college over Klantgerichtheid en Klantbehoefteanalyse (45 minuten)

    • Inhoud: De docent bespreekt klantgerichtheid, waarom het belangrijk is om klanten goed te begrijpen, en methoden om klantbehoeften te analyseren.
    • Doel: Inzicht krijgen in het belang van klantgerichtheid en de basisprincipes van behoefteanalyse.
  2. Groepsdiscussie: Voorbeelden van Klantbehoeften (45 minuten)

    • Opdracht: Studenten werken in kleine groepen en bespreken mogelijke behoeften van verschillende typen klanten. Elk groepje presenteert één voorbeeld en bespreekt hoe ze die behoefte zouden analyseren.
    • Doel: Analytisch denken en inlevingsvermogen oefenen door met voorbeelden te werken.

Lesuur 3-4: Klantanalyse-oefening en Empathisch Luisteren

  1. Casestudy Klantanalyse (45 minuten)

    • Opdracht: De docent biedt een casestudy waarin een klant specifieke wensen voor applicaties heeft. Studenten lezen de casus en beantwoorden vragen over de behoeften en voorkeuren van de klant.
    • Doel: Leren klantbehoeften analyseren en vertalen naar concrete eisen en wensen.
  2. Rollenspel: Empathisch Luisteren (45 minuten)

    • Opdracht: Studenten oefenen in tweetallen een gesprek met een "klant" waarin ze de behoeften moeten inventariseren. Ze stellen vragen om het probleem en de wensen van de klant beter te begrijpen.
    • Doel: Empathisch luisteren en klantgericht communiceren oefenen, en het belang van doorvragen en bevestigen van informatie.

Lesuur 5-6: Opstellen van een Klantadvies

  1. Klantadvies Schrijven (45 minuten)

    • Opdracht: Op basis van de casestudy van lesuur 3 stellen studenten een kort klantadvies op waarin ze uitleggen welke configuratie of aanpassing het beste aansluit op de behoeften van de klant.
    • Doel: Schriftelijk communiceren en klantgericht denken; technische oplossingen helder kunnen beschrijven.
  2. Feedbacksessie op Klantadvies (45 minuten)

    • Opdracht: Studenten lezen elkaars adviezen en geven elkaar feedback op duidelijkheid, klantgerichtheid en haalbaarheid.
    • Doel: Leren om constructieve feedback te geven en ontvangen, en inzicht krijgen in het perspectief van anderen.

Lesuur 7-8: Vaardigheden voor Communicatie en Afsluiting

  1. Workshop: Communicatie en Presentatievaardigheden (45 minuten)

    • Inhoud: Studenten krijgen tips voor effectieve mondelinge communicatie en presentaties in een zakelijke context.
    • Doel: Vaardigheden in klantgerichte communicatie verbeteren en leren presenteren in een professionele setting.
  2. Presentatie van Klantadvies (45 minuten)

    • Opdracht: Studenten presenteren hun klantadvies aan de klas alsof ze dit aan een klant presenteren, inclusief toelichting op de gekozen configuratie of aanpassingen.
    • Doel: Verbaal communiceren en klantgericht advies presenteren; feedback ontvangen op communicatie en adviesvaardigheden.

Thuisopdracht (1,5 uur)

  1. Reflectie op Klantgerichtheid en Eigen Leerproces

    • Opdracht: Studenten schrijven een korte reflectie over hoe ze het analyseren van klantbehoeften en het geven van klantgericht advies hebben ervaren. Ze noteren wat ze goed hebben gedaan, wat ze willen verbeteren, en vragen die ze nog hebben.
    • Doel: Zelfreflectie stimuleren, aandacht voor doorontwikkeling, en voorbereiden op komende weken.
  2. Extra Oefening: Verdiepingsopdracht Klantbehoeften

    • Opdracht: Studenten zoeken zelf naar een voorbeeld van een organisatie die klantgericht werkt en beschrijven hoe deze organisatie klantbehoeften vertaalt naar dienstverlening.
    • Doel: Kennis verdiepen over klantgericht werken en analyseren van praktijkvoorbeelden.

Tijdsindeling voor Week 2

Lesactiviteit Lesuren Doel
Introductie en groepsdiscussie 1-2 Inzicht in klantgerichtheid en klantbehoeften
Klantanalyse en empathisch luisteren 3-4 Klantbehoeften analyseren en empathisch luisteren
Klantadvies opstellen en feedback 5-6 Adviesvaardigheden, schriftelijke communicatie
Communicatieworkshop en presentatie 7-8 Presenteren van klantgericht advies
Thuisopdracht (1,5 uur) - Reflectie en verdiepingsopdracht

Deze opdrachten en activiteiten bieden een evenwichtige opbouw tussen theorie en praktijk, met een sterke focus op het ontwikkelen van klantgerichtheid, empathie, en communicatieve vaardigheden. Studenten leren deze week ook hoe ze behoeften en wensen effectief kunnen omzetten in praktisch advies, wat essentieel is voor het verdere programma.