Technologie en zorg
Immersive rooms
Stappenplan Immersive room
- Ruimte-analyse en Planning
- Projector Keuze en Installatie
- Software voor Projectiemapping
- Content Creatie
- Interactiviteit toevoegen (optioneel)
- Testen en Fijn Afstellen
- Presentatie en Onderhoud
- Kosten
1. Ruimte-analyse en Planning
- Ruimte indeling: Meet de grootte van de muren waarop je wilt projecteren. Dit helpt bij het bepalen van de resolutie en positionering van de projectoren.
- Projectieoppervlakken: Zorg ervoor dat de muren egaal zijn en geschikt voor projectie (een lichte of matte kleur werkt het best).
- Zithoek: Bepaal waar de kijkers zich bevinden om ervoor te zorgen dat alle hoeken van de projecties duidelijk zichtbaar zijn.
2. Projector Keuze en Installatie
- Projector-specificaties: Kies projectoren die voldoende helderheid (lumen) en resolutie hebben om scherpe beelden weer te geven, ook in de ruimtegrootte waarin je werkt.
- Positionering: Monteer de projectoren op de juiste afstand en hoogte zodat ze de muren volledig kunnen bestrijken zonder schaduw of vervorming.
- Kalibratie en Uitlijning: Zorg ervoor dat de projecties naadloos overgaan van de ene muur naar de andere zonder zichtbare randen of vervormingen. Gebruik eventueel edge-blending software voor een vloeiende overgang tussen projectoren.
3. Software voor Projectiemapping
- Projectiemapping: Gebruik gespecialiseerde software zoals Resolume Arena, MadMapper, of TouchDesigner om de projecties nauwkeurig op de muren te mappen. Deze software stelt je in staat om de output van elke projector precies op de gewenste muur te plaatsen.
- Synchronisatie van projectoren: De projectoren moeten gesynchroniseerd worden om ervoor te zorgen dat de beelden op alle muren gelijk lopen en geen vertraging hebben.
4. Content Creatie
- 3D-modellen en omgevingen: Omdat je een immersive ervaring wilt creëren, kun je content ontwerpen in 3D software zoals Blende, Maya, of Cinema 4D. Dit stelt je in staat om een realistische, interactieve omgeving te ontwikkelen.
- Panoramische of omgevingsvideo's: Als je video gebruikt, moet deze panorama- of surround-video zijn, waarbij de content rondom de kijker beweegt en meeslepend aanvoelt.
- Aanpassing aan de muren: Creëer de content in een formaat dat geschikt is voor de verhoudingen en indelingen van de 3 muren. Dit kan betekenen dat je een breed panoramisch canvas gebruikt dat over alle muren loopt, of je maakt verschillende video's voor elke muur.
5. Interactiviteit toevoegen (optioneel)
- Bewegingssensoren: Voeg interactiviteit toe met bewegingssensoren zoals Kinect of Leap Motion. Hiermee kunnen gebruikers interactie hebben met de projectie, zoals door bewegingen te maken die reageren op de content.
- Geluidseffecten: Voeg surround sound of directional audio toe om de immersieve ervaring verder te versterken.
6. Testen en Fijn Afstellen
- Test de content op de projectoren en zorg ervoor dat alles correct wordt weergegeven, inclusief synchronisatie, helderheid en kleurconsistentie.
- Fijn afstellen van de projectiemapping om eventuele kleine aanpassingen te maken.
7. Presentatie en Onderhoud
- Zorg ervoor dat de projectoren goed onderhouden worden en dat de software up-to-date blijft voor de beste ervaring.
- Overweeg het toevoegen van automatiseringsopties om de installatie gemakkelijk op te starten of aan te passen voor herhaaldelijk gebruik.
8. Kosten
Hieronder zijn de kosten voor de apparatuur die nodig is om een 'proof of concept' te maken t.a.v. het ontwikkelen van zelfgemaakte content voor een immsersive omgeving:
- Immersive room aanwezig met beamers
- Ultraleap Leap Motion Controller 2 XR Enterprise Edition